Taxonomie jsou užitečné všude tam, kde potřebujeme rozlišovat obtížnost učiva (diferenciaci) a kde plánujeme a kontrolujeme dosažené výsledky výuky, například standardy vzdělávacích cílů.
Obrázek. Bloomova taxonomie kognitivních vzdělávacích cílů.
Původní (Bloom et al. 1956) a revidovaná (Anderson & Krathwohl 2001)
Podle Bloom of Bloom’s Taxonomy lze věci poznat a pochopit na 6 úrovních. Těchto 6 úrovní znalostí je:
Vytváření (Tvořit)
Kreativita je nejvyšší úroveň znalostí. Osoba, která může vytvářet nové znalosti, je kompetentní s existujícími znalostmi o tématu a může vytvářet nové znalosti, které se rozšiřují o to, co již vědí.
Abyste dosáhli této úrovně, musíte být schopni znát své téma a hluboce o něm přemýšlet natolik, abyste mohli uvažovat o nových způsobech, jak je využít nad rámec toho, co je již známo.
Hodnocení (Hodnotit)
Hodnocení využívá mnoho stejných strategií jako analýza, ale jde o krok dále. Zahrnuje vytvoření hodnotového úsudku o analyzované věci. Student může například určit hodnotu a platnost něčeho pomocí svých vlastních dovedností kritického myšlení.
Analýza (Analyzovat)
Analýza zahrnuje schopnost pozorně se podívat na koncept a dekonstruovat jej. Obvykle to zahrnuje schopnost kategorizovat, třídit a porovnávat a porovnávat s jinými pojmy.
Dobrý analytik by měl být schopen získat hlubokou úroveň pochopení toho, co přesně ten koncept je a jak vypadá z mnoha různých úhlů.
Aplikace (Aplikovat)
Know How aplikace zahrnuje použití znalostí v různých situacích k dosažení praktických cílů. Zatímco student, který pouze něčemu rozumí, může být schopen dělat úkoly ve třídě, někdo, kdo dokáže tyto znalosti aplikovat, je schopen je použít v různých situacích a kontextech.
Porozumění (Pochopit)
Pochopení je víc než zapamatování. Vyžaduje to, aby někdo chápal, proč je něco tak, jak to je. Zatímco někdo na úrovni „pamatování“ si dokáže vybavit skutečnost, že 6 x 6 = 36, student na úrovni „porozumění“ ví proč.
Pamatování (Zapamatovat)
Pamatování je nejnižší forma poznání. Informace, které jsou zapamatovány, není třeba chápat a nelze je smysluplně využít v reálném životě. Pamatování jednoduše znamená ukládat si fakta a umět je zopakovat na požádání.