Umožňuje stanovit pozici jednotlivých produktů, vyjadřuje šance a rizika produktů.
Bostonská matice
BCG Matice je pojem marketingu a managementu, označující portfoliový model strategie, který vyvinula americká společnost Boston Consulting Group. Matice ukazuje spojitosti mezi tempem růstu obchodů a konkurenční pozicí společnosti. Slouží především manažerům společností jako pomoc při řízení a rozhodování se o zdrojích. V oblasti skladového hospodářství nám ukazuje v závislosti na financích, zajímavostí, prodej zboží na trhu, možnosti nárůstu či poklesu skladových zásob.
Zdroj: Wikipedia
Zdroj: http://halek.info/
DOJNÉ KRÁVY
- na trhu mají výbornou pozici
- jsou to zavedené výrobky
- vysoký podíl na trhu
- nízký stupeň růstu
- velký finanční zdroj
- Dojné krávy odporují hvězdy, otazníky i psi
HVĚZDY
- vysoké tempo růstu
- silné karty pro budoucnost
- představují hlavní zdroj příjmů (stanou se dojnými krávami)
- Ale potřebují podporu
OTAZNÍKY
- Výrobky, které se uvádějí na trh
- Mají malý podíl na trhu ale velký růst
- Jejich pozice je stabilní
- Mohou se stát hvězdami
- Přestavují velké šance
- Pokud se zruší jejich podíl na trhu – potřebují finanční podporu
- Mohou se stát bídnými psi
BÍDNÍ PSI
- Mají nízký podíl na trhu
- Jsou neperspektivní
- Jsou ztrátové, nebo produkují malé zisky
- Je třeba se jich zbavovat
- Jsou brzdou vývoje a růstu