Tvorba obsahu webových stránek

Ve fázi výzkumu trhu a přípravy jste zjistili, pro koho web děláte a jaká slova se ve výklenku nejčastějí používají. V další fázi  jsme naistalovali redakční systém WordPress. Nyní si řekneme, jak vytvořit obsah, aby přinášel uživatelům hodnotu.

Zaměříme se na tyto 4 cíle:

  • Formulovat obsahovou strategii – propracovaný plán, jak efektivně analyzovat, tvořit a řídit obsah na vašem webu.
  • Vytvořit publikační plán, podle kterého budeme postupně plnit obsah webu.
  • Vytvořit textový a grafický obsah webových stránek.
  • Spustit webové stránky do ostrého provozu.

1. Formulujte obsahovou strategii

  • Formulujte cíle webu a cíle obsahové strategie.
  • Stanovte tón komunikace a cíle textů s cílovými segmenty – Popište, jakým způsobem budete s uživateli komunikovat, jaké sociální sítě budete využívat, s kým můžete vyměnit články, nebo jinak spolupracovat.
  • Navrhněte vhodná témata pro blog – Vytvořte si seznam témat a problémů, které budete řešit.
  • Navrhněte postup propagace vytvořeného obsahu. Stručně si definujte, kdy a jak často budete obsah publikovat.

Mustr obsahové strategie najdete zde.

2. Vytvořte publikační plán

  • Navrhněte optimální strukturu webu za použití klíčových slov. Klíčová slova umistěte do názvů, boxů, textů odkazů a celkového obsahu konkrétních stránek.
  • Navrhněte rozložení prvků na stránkách, navigace, menu, postranní panely a boxy, odkazy v patičce webu.
  • Připravte podrobné zadání pro copywriting.
  • Vytvořte časový harmonogram toho, kdy a kdo bude obsah publikovat.

Výsledkem bude Specifikace webu – zdrojový dokument Microsoft Word (*.DOC) se stromovou strukturou webu, návrh rozložení jednotlivých šablon a zadání pro tvorbu obsahu s časovým harmonogramem publikování.

3. Napište „textový obsah“ webových stránek

  • Nyní vytvořte textový obsah. Ten můžete vytvořit sami, nebo můžete využít služeb copywritera, nebo texty pro Vás napíši já.
  • Při tvorbě textů nezapomeňte na META informace – popisky a titulky pro vyhledávače.

Výsledkem bude obsah vytvořený v textovém editoru (např. Microsoft Word).

4. Zpracujte „grafický obsah“ webových stránek

  • Doplňte fotografie, nebo nakoupíte profesionální fotografie z některé z fotobank.
  • Nakreslete designové prvky jako loga, ikony a piktogramy.
  • Vše upravte do přesných rozměrů, aby seděly do šablony webu.
  • Obrázkům optimalizujte datovou velikost, aby se stránky rychleji načítali.

5. Z klíčových slov postavte „strukturu“ webových stránek

  • Dle specifikace webu vytvořte v administraci WordPress strukturu, menu a jednotlivé „prázdné“ stránky webu.
  • Vytvořte a nastavte widgety (postranní panely a boxy, odkazy v patičce webu).

Výsledkem bude web bez obsahu jednotlivých stránek.

6. Vytvořte obsah jednotlivých stránek, článků a příspěvků

  • Pomocí nástrojů v administraci WordPress přeměňte textové a grafické podklady ve validní a responsivní HTML obsah.
  • Do textů přidejte hypertextové odkazy, abyste pomohli vyhledávačům i čtenářům web lépe procházet.
  • Využijte také moderních funkcí, jako jsou galerie, slidery, posuvníky, lightboxy či paralaxy.

7. Webové stránky spusťte do ostrého provozu

  • Zapojte web do Google Analytics, aby jste věděli, co se na vašem webu děje a mohli vyhodnocovat vaše  marketingové aktivity.
  • V základním nastavení WordPress odškrtněte checkbox „Zakázat vyhledávacím robotům indexováním webu“, abyste povolili vyhledávačům číst obsah webu.
  • U domény nasměrujte DNS záznamy. Webové stránky se začnou zobrazovat pod zvolenou doménou.
  • Pokud přecházíte na WordPress, nezapomeňte nastavit soubor HTACESS.
  • Vaše stránky budou připraveny ke spuštění v momentě, kdy nebudou obsahovat gramatické chyby a veškeré odkazy budou funkční. Stránky nemusí mít hned na začátku veškerý obsah, který plánujete.
    Důležité je, aby jste spuštění webu zbytečně neodkládali.

Co se stane po spuštění webových stránek?

Bezprostředně po spuštění webu se nestane nic.

Vyjimkou je samozřejmě situace, kdy web migrujete – Tj. webové stránky již provozujete a nyní je spouštíte v novém kabátě. V tomto případě nezapmeňte správně nastavit přesměrování současných stránek na nové URL adresy, prostřednictvím souboru HTACESS.

Do několika dní až týdnů váš web automaticky navštíví vyhledávače („vyhledávací roboti„) a zařadí ho do své databáze („web zaindexují„).

Na webové stránky začnou chodit první návštěvníci z neplaceného vyhledávání, kteří budou přicházet přes klíčová slova a fráze, která jste v obsahu webu používali. Výše návštěvnosti bude ovlivněna počtem stránek a jejich kvalitou.

Čím déle bude web na internetu přístupný, tím více návštěvníků ji časem bude navštěvovat.

Jak přivést na web ještě více návštěvníků z neplaceného vyhledávání?

Již pouhé zvřejnění webu a povolení indexace vyhledávačům, zajistí „pozice“ ve výsledcích fulltextového vyhledávání Google a Seznam.cz.

Tyto pozice budou však přirozeně až na konci výsledků vyhledávání, protože web je nový a nevedou na něj žádné zpětné odkazy z jiných webů.

A je také jasné, že k těmto výsledkům se už dostane jen velmi málo hledajících uživatelů.

Co udělat proto, aby se web posunul ve výsledcích fulltextového vyhledávání výše?

  • Budujte kvalitní zpětné odkazy z jiných webových stránek.
  • Odkazujte na stránky webu ze sociálních sítí.
  • Odkazujte na stránky z newsletrů a emailů.
  • Sledujte rubriku blogu SEO. Web optimalizujte pro vyhledávače.