Analýza odvětví
Pro tvorbu podnikatelské strategie zaměřené na soutěž s konkurencí v daném odvětví podniku je rozhodující analýza prostředí odvětví. Pod odvětvím rozumíme „Skupinu podniků nabízejících výrobky nebo služby, které jsou vzájemně plně zastupitelné „.
(KOTLER, Ph.: Marketing Management. Victoria Publishing, Praha, 1995, II. vydaní, s. 140)
Účelem analýzy odvětví je získat informace o konkurenčním prostředí v odvětví a identifikovat základní strategické faktory, příležitosti a hrozby. pro analýzu prostředí lze použít postup nazývaný jako PORTER model pěti sil. model je založen na pěti silách, které nejvíce ovlivňují konkurenční prostředí v odvětví, a to:
- Riziko vstupu nových konkurentů
- Stupeň soupeření mezi podniky umístěnými v odvětví
- Obchodní síla kupujících
- Obchodní síla dodavatelů
- Hrozba substituce produktů odvětví
Při analýze odvětví nás zajímá působení každé z uvedených sil, a při sestavování strategie podniku není možné vlivy těchto pěti sil podceňovat. Porterův model nám umožní snadnější orientaci v konkurenčním prostředí podniku a umožní nám identifikovat existenci příležitostí, ale i hrozeb charakteristických pro dané odvětví.
Analýza PEST
PEST analýza je analýza politicko-právního, ekonomického, sociálně-kulturního a technologického prostředí. Všeobecně je to strategický audit vlivu makrookolí.
Podstatou PEST analýzy je nalézt odpovědi na 3 otázky:
- Které z faktorů mají vliv na podnik?
- Jaké jsou možné účinky těchto faktorů?
- Které z nich jsou v blízké budoucnosti pro podnik nejdůležitější?
zdroj: Wikipedia