INOVACE: Metody a strategie

INOVACE: Metody a strategie

Obsah:

Cíle při inovaci produktu:

  • Dosáhnout vyšší penetrace na existujícím trhu (zvýšení prodeje, obsazení nových segmentů na trhu)
  • Zlepšení produktů a služeb (změna vlastností, přidání nových funkcí, vylepšování funkcí, odstraňování škodlivých funkcí, jednoduchost, spolehlivost, úspornost)
  • Zlepšení výkonnosti prodeje (víc zákazníků, vyšší ziskovost na zákazníka)
  • Zefektivnění prodeje (rychlejší a jednodušší obsluha zákazníka (internet, elektr.kanály)
  • Přechod na geograficky nové trhy (adaptace produktu a procesů na místní podmínky, zastoupení)
  • Nové produkty pro existující, nebo nové zákazníky.

Inovační metody a strategie

 

krok

popis

Inovační metody

1. definování zákazníka

definování tržních segmentů a skupin zákazníků využívajících výrobek

analýza trhu, ideální konečné řešení (IFR), analýza S-křivek, analýza funkcí a atributů (FAA), přezkoumání problému (PE), TOC, Kano model, analýza požadavků zákazníka

2. Definování požadavků zákazníka

Definování konkrétních požadavků na výrobek v jednotlivých zákaznických skupinách

Fyzikální a technické protiřečení, omezení, konflikt, chybějící funkce, nadbytečné funkce, hledání příležitosti, optimalizace, minimalizace rizika, redukce nákladů, WOIS, ideální řešení (IFR)

3. Analýza trendů

Analýza trendů trhu, analýza evolučních trendů výrobku

S-křivky, evoluční trendy, prognózy, módní trendy a životní styl, nové požadavky trhu, nové vědecké objevy, analýza konkurence, nové technologie

4. Analýza produktu

Analýza produktu a jeho porovnání z ideálním řešením

Analýza evolučního potenciálu produktu, analýza struktury a komponentů, myšlenkové mapy

5. Analýza funkcí

Analýza užitečných a škodlivých funkcí výrobku

Funkčí analýza, omezení, konflikt, chybějící funkce, nadbytečné funkce, hledání příležitosti, optimalizace, minimalizace rizika, redukce nákladů

6. Analýza parametrů funkcí

Analýza parametrů užitečných a škodlivých funkcí výrobku

Morfologická analýza, párové porovnávání, modelování funkcí a vztahů

7. Analýza nákladů na funkce

Analýza nákladů na vytvoření, nebo zlepšení užitečných funkcí a odstranění či eliminace škodlivých funkcí

Nákladová analýza

8. Definování protiřečení

Definování zákaznických protiřečení, jejichž řešení přinese novou vyšší či odlišnou  hodnotu pro zákazníka

Matice fyzikálních či technických protiřečení, brainstorming, diagram konfliktu

9. Řešení protiřečení a hledání inovací

Vyřešení protiřečení, hledání nového řešení

tvořivé principy pro technické nebo fyzikální protiřečení, vepolová analýza, evoluční principy, analýza zdrojů, DIVA, báze znalostí a efektů, ARIZ, brainstorming, laterální myšlení, Osbornův seznam, camper, synektika, tabulka principů, bionika

10.Technické řešení vývoje výrobku a procesu

Vývoj a projektování výrobku a procesu, testování, vyhodnocování

LPPD – štíhlý vývoj produktu a procesu, DFMA, DFx, kritický řetězec, simultální inženýrství, digitální technologie pro modelování produktu a procesu, A3 report

11. Náběh výroby a uvedení na trh

Náběh výroby a prodeje

Ramp up, simulace, projektové řízení, A3 report

  • jednoduchost
  • spolehlivost
  • úspornost
  • nové funkce
  • Creax
  • DFMA
  • WOIS
  • Synektika
  • brainstorming
  • brainwriting
  • laterální myšlení
  • TOC
  • TRIZ
  • ARIZ
  • VSM
  • BPR
  • Keizen
  • SixSigma
  • Lean SixSigma
  • Štíhlý podnik
  • sny
  • přání
  • užitek
  • luxusní
  • nízkonákladové
  • na dálku
  • vlastní
  • kompaktní
  • odlišná hodnota – čas potřeby
  • odlišná hodnota – místo potřeby
  • odlišná hodnota – intenzita potřeby
  • outsourcing IT systémů
  • Přidala hodinkám emoce
  • Jsem li dobrý kuchař mohu napsat skvělou kuchařku. Tím že si přečtu kuchařku se nestanu dobrým kuchařem.
  • manažerský model firmy
  • podnikatelský systém
  • alokace zdroj
  • vyšší užitečné funkce
  • nižší plýtvání a náklady
  • nižší variabilita procesů
  • odstraňování omezení
  • Kompromisy a kopírování druhých vedou k tomu, že budete vždy jen stínem.
  • zvyšování spolehlivosti
  • zvyšování kvality
  • zvyšování bezpečnosti
  • zlepšování funkčnosti
  • štíhlý koncept
  • eliminace plýtvání
  • Pokud neumíte porazit nepřítele, spojte se s ním.
  • Pokud to nepomůže, změňte pravidla.
  • Pokud ani to nepomůže, vytvořte novou hru.
  • uspokojení neuspokojované hodnoty
  • digitální podnik
  • nové technologie
  • nové trendy