Reklamní kampaň (advertising campaign) je souhrn vybraných reklamních a marketinkových plánovaných aktivit směřujících k jasnému cíli:
Efektivně oslovit budoucí i stávající zákazníky a vydělat peníze.
Základem úspěšné reklamní kampaně je jasně definovaný reklamní plán, rozdělený do časových úseků.
5M reklamní kampaně
Před jeho tvorbou si položte pět základních otázek, zvaných též jako 5M:
- Mission (poslání) – Jaké jsou cíle propagace?
- Money (peníze) – Kolik můžeme investovat?
- Message (zpráva) – Jaká zpráva by měla být odeslána?
- Media (média) – Jaké média by měla být použita?
- Measurement (měřítko) – Jak by se měli hodnotit výsledky?
Příklady cílů reklamní kampaně
- tvorba silné značky
- zvýšení poptávky
- posílení finanční pozice
- vytváření pozitivní image
- motivace vlastních pracovníků
- zvýšení možnosti distribuce
Postup při realizaci reklamní kampaně:
1. Situační analýza a definice cílů reklamy
Cílem je analyzovat současný stav, definovat cílovou skupinu, informovat se o konkurenci, a co nejpřesněji formulovat potřeby a požadavky klienta.
2. Stanovení finančního rozpočtu
stanovit se můžou několika způsoby:
- metoda „Co si můžeme dovolit?“
- metoda procento z prodeje – poměr reklama/prodej, propagace/prodej
- metoda srovnání z konkurencí – kolik musíme investovat, abychom porazili konkurenci
- metoda cíle a úkolu – investice pouze ke splnění cíle
- metoda maximalizace zisku – volba optimálního rozpočtu, který nejvíce zvýší zisky
3. Tvorba reklamního poselství a reklamy (claim)
Cílem je informovat, působit na emoce, nebo vyjadřovat image.
4. Volba mediální strategie a mediální plánování
- masová média
- televize
- rozhlas
- tisk – noviny a časopisy
- specifická média
- billboardy a bigboardy
- city light vitrýny
- dopravní prostředky
- městský mobiliář
- výkladní skříně
- reklamní lavičky
- plakátovací plochy
- ohrady sportovišť
- reklamní předměty
- direct marketing
- personalizovaná distribuce
- letákové akce
- Internetová reklama
- bannerové kampaně
- PPC kontextové reklamní kampaně
- Reklama v sociálních médiích
5. Vyhodnocení úspěšnosti reklamní kampaně
Cíle vs skutečnost, kvalitativní vyhodnocení kampaně, celkový report průběhu kampaně.