Průzkum online trhu

V části výzkumu se zaměříme na tyto 3 cíle:

  • Nalézt, profitabilní tržní výklenek.
  • Vyhledat hledaná slova, která se ve výklenku používají.
  • Navrhnout strukturu budoucích webových stránek.

1. Vyberte cílový tržní výklenek, na který se chcete zaměřit

Pokud se zaměříte na více trhů vaše pozornost se rozptýlí. Vaše soustředění se rozptýlí. Budete dělat od každého něco, ale ně nic pořádně. Nebudete si moci dovolit čas a peníze, které budete potřebovat k tomu, aby jste vytvořili reklamy, e-mailové kampaně, optimalizovali webové stránky pro SEO a marketing.

Zaměření na jednu oblast vám umožní soustředit své úsilí jedním směrem. Tím, že se zaměříte na jedno místo, vaše startovací náklady budou nižší a vaše cesta k úspěchu bude mnohem rychlejší. Když se soustředíte na jedno místo, vaše podnikání může růst.

1.1. Vytvořte seznam nápadů pro vaše online podnikání

Nejprve si definujte na jakém trhu, nebo v jakém tržním segmentu chcete začít podnikat. Pokud si nevíte rady, inspirujte se těmito příklady tržních výklenků. Vytvořte seznam těch, které vás zaujaly.

1.2.  Vyberte TOP 5 výklenků

Podnikat v něčem co vás o něčem co vás nebaví, může být frustrující. A to se potom odrazí i na výsledcích. Proto se při výběru tržního výklenku řiďte i vašimi zájmy. Ptejte se: Bude mě to bavit? Chci tím trávit volný čas? Co mě osobně zajímá? Nezapomeňte, že do nového podniku budete vkládat své srdce a duši. 

Ze seznamu vyberte 5 TOP výklenků, které splňují vaše kritéria.

1.3. Vyberte výklenek, který má největší potenciál

Jakmile máte 5 favoritů, zjistěte, u kterého z nich existuje nevětší potenciál profitability.

Zde je pár rad a tipů, podle čeho hledat výklenky hledat:

Identifikujte problémy, které jim můžete pomoci vyřešit

Pokud máte témata, která můžete vyřešit, tak vám to zúží výběr. Najděte proto nejprve problémy, se kterými se zákazníci setkávají a zvažte, zdali je můžete skutečně vyřešit. Proto čtěte diskuzní fóra a navštěvujte místa, kde se tito lidé pohybují. Tyto informace vám pomohou při rozhodování.

Zjistěte, jak moc je výklenek oblíbený

To, že se na výklenek soustředí konkurence, není nic špatného. Ba naopak. Značí to, že exituje poptávka a zájem. Ujistěte se však, zdali existuje nějaká příležitost, jak upoutat jejich pozornost. Pokud najdete téma, o kterém se hodně píše a je hodně stránek, jste blízko.

Ověřte, zdali se ve výklenku nakupuje

Na Amazon.com si najděte vaši kategorii a sledujte, zdali se v něm prodává a hodnotí produkty. Stejný postup můžete aplikovat u českých zbožových vyhledávačů jako je Heuréka.cz či Zboží.cz. Celosvětově pak na Amazon.com. Zde sledujte recenze uživatelů u produktu a celkovou spokojenost. Sledovat žebříčky samotných eshopů není relevantní, protože jsou výsledky většinou uměle upravovány. Skvělý ukazatel je také to, zdali se na klíčová slova zobrazují reklamy Google AdWords. Zde jsou další metody, jak zjistit ziskovost výklenku.

Ověřte, zdali je o výklenek zájem v partnerských sítích

Navštivte affiliate marketingové stránky, jako je třeba Clickbank.com. Tato konkrétní stránka se specializuje na informační produkty, jako jsou elektronické knihy. Vyhledejte svůj a výklenek a zjistěte, zdali je k dispozici mnoho produktů. Pokud ano, znamená to, že trh má potenciál. Stejným způsobem můžete tyto informace zjistit na českém trhu. 

2. Vyhledejte relevantní hledaná klíčová slova a fráze vašeho výklenku

Výzkum klíčových slov je proces vyhledávání a výběru slov a frází, které lidé pravděpodobně vyhledávají, nebo nějak souvisí s vaší firmou, produktem, nebo službami.

Jeho cílem je najít ziskové fráze, vyhledat související trhy a najít vhodná témata, která je osloví. Když zjistíte, co lidé hledají, postavíte se do silné pozice, abyste jim pomohli dosáhnout jejich cílů.

Proč je výzkum klíčových slov tak důležitý?

  1. Výzkum klíčových slov šetří peníze – Je efektivnější soustředit svůj čas a peníze na několik velmi hledaných slov, nebo se pokusit najít konkrétnější, méně hledaná a měně konkurenční fráze? Myslím, že se shodneme na tom, že tou správnou cestou je ta druhá.  Pokud tato slova najdete, mohou vám ušetřit nejen spoustu výdajů na reklamu, ale i vygenerovat více poptávky.
  2. Výzkum klíčových slov odhaluje skryté příležitosti – Během výzkumu narazíte na slovní spojení, které vás nikdy nenapadly. Mnohé z nich budou tak převratné, že vám otevřou cesty k novým nápadům a příležitostem.
  3. Výzkum klíčových slov odhalují neefektivní slova – K čemu vám na webu budou návštěvníci, kteří zabloudí na web náhodou, nebo hledají něco jiného, nic nekoupí a hned odejdou? Sníží hodnocení stránky pro vyhledávače a tím i celou hodnotu webu. Nebylo by lepší tato slova na webu raději nepoužívat, nebo se jim vyvarovat při reklamních PPC kampaních?
  4. Pravidelný výzkum klíčových slov vám pomůže udržet webové stránky v popředí výsledků vyhledávání – Klíčová slova se neustále mění, trendy se mění denně. Pokud chcete být vidět, musíte hledat nová slova a optimalizovat  na ně obsah vašich stránek. Jen tak bude váš web vidět ve výsledcích neplaceného vyhledávání.

Pokud na svém webu nepoužijete slova, která používají při hledání vaši zákazníci, pak váš web nenaleznou. Když používáte slova, která přímo nesouvisejí s vaším zaměřením, nebude přinášet zákazníky, které chcete, nebo kteří stojí o vaše produkty.

Dnes více než kdy jindy je výzkum klíčových slov kriticky důležitý pro vše, co děláte online.

Od tvorby obsahu webu, PPC kampaně, SEO až po aktivity v rámci celého marketingu.

2.1. Vytvořte základní seznam slov a frází, která považujete za klíčová

  • Hledejte ve fulltextových vyhledávačích. Využívejte našeptávače. Hledejte na Google, Seznamu či YouTube.
  • Pokud se chystáte na anglicky mluvící trhy, využijte i našeptávač na Amazon.com.
  • Procházejte weby, které se nachází na předních pozicích v neplaceném vyhledávání a procházejte jejich weby. Hledejte ve strukturách, v titulcích, v nadpisech i odkazech.
  • Dívejte se na texty v reklamách textových inzerátů, které se vám při hledání objevují. Najdete mezi nimi konkurenci.
  • Pokud se zákazníky komunikujete, prohledejte emaily a zaznamenejte si slova, která používají.
  • Pokud máte web, který klíčová slova obsluhuje, vyhledejte ze statistik návštěvnosti slova a přidejte je do seznamu také.

Slova zaznamenávejte do XLS tabulky, či jednoduchého seznamu.

2.2. Analyzujte slova pomocí nástrojů pro návrh klíčových slov

Analyzujte slova pomocí nástrojů pro návrh klíčových slov a vyhledejte další relevantní fráze a lovní spojení, která vám nabídnou. Pro jejich hledání můžete použít volně dostupných i placených online nástrojů. Pro zjišťování hledanosti a trendů ve vyhledávači Google je určený Plánovač klíčových slov. Seznam.cz má podobný nástroj Návrh klíčových slov – Sklik.

Další nástroje pro návrh a analýzu klíčových slov naleznete zde.

2.3. Klíčová slova klasifikujte a prioritizujte

Slovům a frázím přiřaďte hodnoty. Ty se liší od případu, podle toho, jak do hloubky hodláte jít a jaký výklenek řešíte.

Přiřaďte jim tyto parametry:

  • měsíční hledanost v Google – Jak často je fráze používána ve vyhledávači Google?
  • měsíční hledanost v Seznam.cz – Jak často je fráze hledána ve vyhledávači Seznam.cz?
  • konkurenčnost – Kolik je na frázi výsledků vyhledávání? Jak usilovně se na frázi soustředí konkurence?
  • relevance – Jak moc je fráze blízká vašemu zaměření? Jak moc souvisí s vaším výklenkem?
  • typ fráze – Jde o frázi informační, produktovou, nebo brandovou? Řeší fráze problém? Má nákupní povahu, nebo jde o technický dotaz?

Podle typu webu, pak můžete přidat další klasifikace jako typ produktu, kategorie na eshopu, výrobce, značka, potřeba, sekce webu a podobně.

Aby jste se v seznamu neztratili, přidejte tyto doplňující sloupce:

  • Priorita – Tu určete podle ostatních parametrů. Mohou být průnikem, vlastním uvážením, nebo nějaký vaším algoritmem.
  • Poznámka – Sem si pište vaše poznatky ke slovu.
  • Vstupní stránka – Do tohoto pole později vložíte URL adresu vstupní stránky, na které je slovo optimalizováno.

Výsledkem by mala být přehledná XLS tabulka, kde půjde slova dle potřeby filtrovat podle obsahu sloupců.

2.4. Vytvořte klíčové fráze, otázky, nápady a věty pro budoucí obsah

Pomocí nástrojů pro vytváření kombinaci slov a selského rozumu se slov vytvořte fráze, věty a souvětí.

Výsledné fráze si uložte do textového dokumentu a přehledně je strukturujte. Poslouží vám při tvorbě obsahu a obsahové strategii.

3. Prozkoumejte online trh

Přehled o situaci trhu a znalost konkurence je základním předpokladem úspěchu, protože vám ukazuje, jak ji můžete předběhnout.

3.1. Prozkoumejte výsledky vyhledávání

Nyní zadávejte nalezená klíčová slova do vyhledavačů Google a Seznam. Ve výsledcích se začnou zobrazovat PPC reklamy a pod nimi organické výsledky. Vy si tyto „URL adresy zdrojů“ zaznamenávejte, strukturujte a poznámkujte. Ve seznamu se objeví stránky vaší přímé konkurence, spřátelené weby (affiliate partneři), affiliate programy, články blogů, diskuzní fóra a stránky se sociálních sítí a jiny typy webových stránek a online služeb.

Zdroje zaznamenejte do přehledné XLS tabulky. Nebo v ideálním případě do tabulky na Google Disk, abyste k ní měli kdykoliv přístup.

3.2. Prozkoumejte konkurenční webové stránky, které se objevují na předních pozicích ve výsledcích fulltextového vyhledávání vyhledávače Google

Ve výsledcích vyhledávání se budou některé webové stránky objevovat častěji. Je to pravděpodobně proto, že optimalizují svůj web pro vyhledávače, nebo dělají něco velmi dobře.

Tyto stránky je třeba podrobit důkladnější analýze a zjistit co dělají lépe a navíc.

Zaznamenávejte zajímavé funkce na webu, nápady, boxy, konkurenční výhody, náměty článků, problémy které řeší a jakou formou je prezentuje, … zkrátka vše, co by se dalo využít, nebo použít a odlišuje se.

Zdroje zaznamenejte do PPT pezentace, nebo dokumentu typu Word.
Analýza klíčové konkurence, může vypadat třeba takto.

3.3. Najdětě obchodní nabídky Affiliate partnerů

Navštivte české i zahraničních affiliate programy a vyhledejte všechny nabídky produktů, které by oslovili vaše zákazníky.

URL adresy nabídek zaznamenejte do přehledné XLS tabulky, nebo do tabulky na Google Disk.

3.3. Vytvořte seznam nápadů a funkcí konkurenčních www stránek

Z analýzy konkurence vyberte to odlišující a vytvořte seznam konkurenčních výhod, nápadů a funkcí webů. Zaznamenejte je ideálně do prezentace, nebo dokumentu, abyste měli vše přehledně v obrázcích. Vše si srozumitelně popište, abyste se v jednoduše vyznali. Analýza klíčové konkurence, může vypadat třeba takto.

Účelem je získat podklady pro Návrh webu.