Marketingové plánování pomáhá při usměrňování marketingového úsilí správným směrem.
Marketingové plánování vytváří rámec pro celkové plánování firmy.
Proces marketingového plánování
- Marketingová situační analýza – shromažďování vstupů, při kterém se snažíme shromáždit a utřídit informace, které se týkají problematiky ovlivňující vnitřní a vnější prostředí firmy.
S.W.O.T. analýza – analýza silných a slabých stránek a identifikace příležitostí a hrozeb podniku. - Formulace cílů marketingu – na základě předchozích kroků se vytvoří konkrétní cíle podniku
- Volba marketingové strategie – definují se nástroje marketingového mixu
- Vytvoření provádějícího marketingového programu – vytvoří se přesný operační plán, vypracují se scénáře a zvolí se metodika měření úspěšnosti.
- Plnění plánů – realizace marketingového plánu
- Kontrola a monitoring
Nástroje marketingového plánování
- Sepisování scénářů a snů – srovnávání schopností firmy s budoucími možnostmi, sestavení představ o budoucích událostech
- Analýza výpadků – hledání výpadků nebo mezer na trhu, kterých bychom mohli využít v našem podnikání (zlepšení produktivity, proniknutí na trh, rozšíření trhu, vývoj nového produktu, diversifikace ..)
- Ansoffova matice – určování rizika, které čeká firmu při různých změnách strategie
- Segmentace trhu – charakteristika cílové skupiny zákazníků
- Mapování a vytyčování – grafické vyjádření konkurenčního prostředí a zobrazení rizikových oblastí
- Analýza rozhodujících faktorů úspěchu – hledání kritérií úspěšnosti
- Analýza životního cyklu produktu – předvídání životních cyklů, rozhodujících faktorů pro úspěšné působení na trhu
- Analýza podílu na trhu – procentuální vyjádření velikosti trhu v porovnání s konkurencí, možné cesty ke zvýšení tohoto podílu
- Bostonská matice – analýza podnikatelského portfolia, podíl různých produktů firmy na celkovém zisku
Výhody marketingového plánování
- Koordinuje činnosti, které napomáhají dosažení stanovených cílů v určitém čase.
- Plánuje budoucnost systematickým způsobem.
- Přizpůsobuje zdroje zjištěným možnostem trhu.
- Zvyšuje možnosti objevovat příležitosti na trhu.
- Zlepšuje komunikaci uvnitř firmy a tím eliminuje rizika a konflikty mezi jednotlivými profesemi nebo stupni řízení.